SOCIAL MEDIA PLANNING TOOLS

Wil je snel en makkelijk je doelgroep bereiken, dan is social media niet meer weg te denken. Een paar keer per maand een berichtje op twitter of facebook heeft echter weinig zin. Je doelgroep haakt af of ziet het bericht nauwelijks. Daarom is het handig om regelmatig een social media bericht te publiceren. Met social media planning tools kun je dit automatisch doen. Plan je berichten dus in en houd tijd over!

Mocht je nog niet werken met deze planningtools vind je hier meer informatie over social media planning en twee handige planningtools.

WAAROM SOCIAL MEDIA PLANNING?

Er zijn diverse tools om je hepen met het bijhouden van je social media kanalen. Ik heb er even twee voor je op een rij gezet.

BUFFER

Buffer is een online tool waarmee je gemakkelijk social media berichten kunt inplannen. Voor elk groot platform, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en Instagram, kun je berichten voorbereiden. Naast het inplannen zie je ook hoeveel retweets, reacties en clicks je bericht heeft gehad. En je kunt ook zien wanneer je volgers online zijn, zodat je goed kunt plannen wanneer je berichten online moet zetten. Doordat de statistieken bijgehouden worden, zie je welke berichten je volgers interessant vinden.

Er is een gratis en een betaalde versie beschikbaar. De gratis versie heeft natuurlijk wat beperkingen. Zo kun je maximaal tien berichten per socialmediakanaal vooruit plannen, kan één persoon maar van het account gebruikmaken en inplannen via Pinterest is niet mogelijk. En misschien wel een van de belangrijkste mogelijkheden die je mist met het gratis account zijn de social analytics. De gratis versie is handig om even uit te proberen, maar daarna raad ik je aan om over te stappen naar een ander pakket.

HOOTSUITE

Met Hootsuite plan je gemakkelijk en snel social media berichten in voor Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn. De lay-out van de tool kun je zelf inrichten. Zo kun je bijvoorbeeld een overzicht maken van al je eigen kanalen en de geplande berichten, maar je kunt ook de berichten van concurrenten erbij zetten of posts over een bepaald onderwerp. Je hebt dan in één overzicht alle relevante informatie. Deze info kun je gebruiken voor je socialposts. Welke onderwerpen zijn populair? Wat doen mijn concurrenten? Je ziet het allemaal. Daarnaast kun je ook analyses maken. In de gratis versie kun je alleen standaard analyses maken, maar in de betaalde varianten draai je uitgebreide analyses. Met het gratis pakket van Hootsuite kun je meer dan met de gratis variant van Buffer. Hoe meer je betaalt, hoe meer je natuurlijk kunt met de tool.